Az Ideális vevő, akivel weboldalad hatékonyságát növelheted…

Facebook
Twitter
LinkedIn
Ideális vevő meghatározása és a célközönség optimalizálása

Ki az Ideális vevő és miért van szükséged rá? Talán első hallásra furcsán hangzik, de le kell szűkítened a célközönségedet. A mondás a vállalkozásodra és a weboldaladra is igaz…

“Ha mindenkire lősz, akkor nem lősz senkire”

Ez igaz a célközönségedre is, akiknek árulsz, vagy szolgáltatsz. Ha nem szűkíted le az ideális vevődre, és annak szükségleteire a

  • reklámodat
  • honlapodat
  • árukészletedet
  • vagy a szolgáltatásod nem elég specifikus

akkor „ide-oda lőve” rengeteg pénzt fogsz elkölteni anélkül, hogy az valaha is megtérülne.

Mi ennek az oka?

Ha a vásárló személytelennek érzi a honlapodat, mert mindenkinek szól, akkor tovább megy.

Ezért nagyon fontos a weboldaladat úgy felépíteni, hogy előtte meghatározod ki is valójában a Te igazi célközönséged.

Ennek meghatározásához a marketingben létrehozták „Buyer persona” – vásárolni hajlandó vevő – fogalmát, amit magyarul az „Ideális vevő”-nek nevezünk.

Ki is az az „Ideális vevő”?

Az Ideális vevő egy kitalált személy, aki a célközönséged egy tipikus tagja lehetne. Ennek az elképzelt ideális vevőnek kell meghatároznod a következő tulajdonságait.

Ezzel leszűkítheted a célközönségedet és a valódi vásárlóidat szólíthatod meg. Amikor ők olvasnak, akkor úgy fogják érezni, hogy ez a hirdetés, weboldal, termék, szolgáltatás, ajánlat stb. tényleg nekik szól.

Hogyan határozhatod meg az Ideális vevődet?

Pontról pontra végig kell menni az alábbi paramétereken és elképzelni milyen is lenne az a vevő, aki ideális Neked minden szempontból. Nézzük akkor ezeket a tulajdonságokat…

Az Ideális vevő neve

Ez egy fantázia név. Célja, hogy megszemélyesítsen egy „igazinak” tűnő tipikus vásárlót. Lehet beszédes név, ami utál az „ideális vevőd” valamilyen számodra fontos tulajdonságára. Pl.: Szorgalmas Éva, ha tanfolyamokat vagy tréninget adsz el.

Demográfiai adatai

Minden fontos és nem olyan fontos dolgot fel lehet itt sorolni, ami egy emberre jellemző lehet.

  • Hol lakik: ez fontos lehet főleg akkor, ha pl. csak Budapesten akarsz szolgáltatni stb.
  • Hány éves: Másként kell megszólítani egy kamaszt, mint egy középkorú nőt/férfit.
  • Az Ideális vevő foglalkozása: a cél ezzel is az, ha észrevesszük, ha nem másként beszélünk egy orvossal, mint mondjuk egy fitness edzővel Az előbbi magázódó, az utóbbi közvetlen, tegező stílusú.
  • Családi állapot: nős, hajadon, szingli, családos stb. Ezt persze elsősorban a terméked vagy a szolgáltatásod szempontjából célszerű meghatároznod. Gondold végig, vajon melyik kategóriában vannak a legjellemzőbb vevőid, vagy mit szeretnél, honnan jöjjenek.
  • Az Ideális vevő anyagi helyzete: Ha el akarod adni a szolgáltatásodat vagy termékedet, akkor ezt vajon milyen életszínvonalon élők veszik majd meg?

Az Ideális vevő érdeklődési köre, hobbija

Fontos lehet a bizalom kiépítésénél. Amikor a Rólam menüpont alatt írsz majd magadról egy közös hobbi a lehetséges Vásárlóval sokat adhat ahhoz, hogy végül Téged válasszon.

Viselkedés, temperamentum

Itt olyan dolgokat kell végig gondolni, hogy bizonyos helyzetekben hogyan viselkedik az ideális vásárlód. Például, ha úgy látod, hogy fontos neki a figyelem akkor, ha tréningeket tartasz folyamatos visszajelzéseket kell kérned tőle és adnod neki.

Célok és motivációk

Mi az, ami motiválja. Ha például szeretne minél egészségesebb lenni, akkor a honlapodon erre kell fektetned a hangsúlyt akár étrendkiegészítőt árulsz, akár légtisztító berendezéseket, vagy éppen fitness edző vagy.

Az Ideális vevő problémái

Mi az, ami miatt Téged megkeres. Így végig gondolhatod azt is, hogy milyen problémáin tudsz neki segíteni. Ennek meghatározása nagyon fontos, hisz azért keres majd meg Téged, hogy ezeket megoldd neki.

Mi teszi boldoggá, mitől lenne elégedett?

Ha már meghatároztad a problémáit, gondját akkor azt is végig kell gondolni, hogy mi lenne az, ami ezt nem csak megoldaná neki, de végtelenül elégedetté is tenné. Annyira, hogy áldozni is képes érte időt és pénzt is.

Az Ideális vevő napi rutinja

Ha úgy döntesz, hogy esténként van fél órája, akkor azt kell hangsúlyoznod majd a weboldaladon, hogy azt a tréninget, amit Te árulsz esténként fél órában el tudja végezni. És persze úgy is kell megcsinálnod, hogy tényleg el tudja végezni.

Fénykép

Ez opcionális és egy netről szerzett fotót szoktak használni hozzá. Sokaknak segít az Ideális vásárló még realisztikusabb megszemélyesítésében.

Hogyan növelheted weboldalad hatékonyságát? Célcsoportod behatárolása

Ha meghatároztad az Ideális vevőd, akkor tudod, hogy…

  • Karakter szempontjából milyen, mi a hobbija stb..
  • Mi a problémája, amiben Te segíthetsz és mire vágyik.
  • Mikor lesz elégedett a szolgáltatásoddal, termékeddel.

És ami nagyon fontos, ő reprezentálja annak a csoportnak a legjellemzőbb tagját, akiknek szolgáltatni szeretnél.

Így, ha az Ideális vevődnek írod a…

  • hirdetésed,
  • weboldalad,
  • ajánlatod stb.,

akkor a célcsoportod minden tagja úgy fogja érezni, mintha személyesen neki szólna.

Ezzel ugyan leszűkítetted a lehetséges vásárlók körét, de ezzel csak azokat a vásárlókat „zártad ki”, akik úgysem vásároltak volna nálad.

Akik viszont tényleg a Te szolgáltatásodra, termékedre várnak most majd úgy érzik, hogy személy szerint meg lettek szólítva. Ezzel növeled a bizalmukat, a témád szakértőjeként tekintenek Rád és mivel pontosan azt ajánlod, amit ők kerestek, Téged fognak választani

Szakmai héttér

  • 2003-ban végeztem a Szegedi Tudományegyetem programtervező matematikusi szakán.
  • Több, mint 10 évig dolgoztam projektvezetőként.

Legfrissebb bejegyzések

Kövess minket

Tetszett a cikk?

Oszd meg kérlek!

Facebook
Twitter
LinkedIn

Süti Szabályzat

A jobb felhasználói élmény érdekében sütiket használunk. A honlap megtekintésével Ön elfogadottnak vesszi a sütiket és az
Adatkezelési nyilatkozatot.